RELACJA KOLEGI ADAMA WIECZORKA Z WYMIANY W DOLNOSAKSOŃSKIM ZWIĄZKU PIŁKI NOŻNEJ.

W dniach 13-15 kwietnia br. miałem przyjemność uczestniczyć w wymianie sędziowskiej w ramach trwającej od wielu lat z niemieckim związkiem z Dolnej Saksonii współpracy. Reprezentacja Wielkopolskiego Związku Piłki Nożnej składała się tradycyjnie z czwórki sędziów oraz obserwatora. W tym roku tworzyli ją koledzy: Aleksander Borowiak (KS Poznań), Maciej Ziółkowski (KS Konin), Adrian Skorczak (KS Leszno), Adam Wieczorek (KS Kalisz), a także obserwator Alfred Brembor (KS Poznań).

Po dojechaniu na miejsce w piątkowe popołudnie zostaliśmy serdecznie przywitani przez Björn’a Maertens’a – opiekuna naszej wycieczki, a na co dzień sędziego oraz obserwatora w NFV  (Niedersachsischer Fussball Verband). Dołączyli także do nas dwaj koledzy z Niemiec: Marian Kempf i Alexander Rosenhagen, którzy uzupełniali nasze składy sędziowskie na sobotnie mecze.  Następnie oprowadzono nas po ośrodku, w którym zamieszkaliśmy. Był to hotel sportowy w miejscowości Barsinghausen z wieloma boiskami, basenem, siłownią i kręgielnią. W tym hotelu miała bazę Polska Reprezentacja w Piłce Nożnej na Mistrzostwach Świata w 2006 roku. W tym bardzo rozległym obiekcie znajduje się także siedziba i ośrodek szkolenia Dolnosaksońskiego Związku Piłki Nożnej (NFV).  Tego samego dnia udaliśmy się jeszcze na kolację do restauracji położonej w centrum Barsinghausen. Była to świetna okazja do integracji i wymiany doświadczeń z kolegami z Niemiec. Następnie wróciliśmy by wspólnie obejrzeć mecz Bundesligi VFL Wolfsburg – FC Augsburg w hotelowym pubie sportowym.

Następnego dnia po śniadaniu rozegraliśmy kilka gier w hotelowej kręgielni, była to świetna okazja do zrelaksowania się przed zbliżającymi się meczami. Potem każdy zespół sędziowski udał się na swoje zawody. Na pierwszy mecz, który rozgrywany był o godzinie 14:00 pojechała trójka w składzie: Maciej Ziółkowski (sędzia główny), Alexander Rosenhagen (AR1) i Adrian Skorczak (AR2) oraz jako obserwator  Björn Maertens . Były to rozgrywki: Landesliga Hannover (6 poziom rozgrywek) pomiędzy SpVgg. Bad Pyrmont a TSV Burgdorf. Mecz zakończył się wynikem 2:0 po bardzo zaciętym meczu. Z relacji kolegów mogę stwierdzić, że poziom meczu a zarazem kultury osobistej zawodników i działaczy stał na bardzo wysokim poziomie.

W drugim meczu, rozegranym także o godzinie 14:00 zmierzyły się drużyny tamtejszej A-Junioren Niedersachsenliga U-19 (Regionalna Liga Juniorów). Były to drużyny SV Arminia Hannover i VFL  Güldenstern Stade. Tego spotkania podjęła się trójka: Adam Wieczorek (sędzia główny), Marian Kempf (AR1) i Aleksander Borowiak (AR2) a także obserwator Alfred Brembor. Należy zwrócić uwagę na miejsce rozegrania zawodów: Stadion Arminii posiada jedna krytą bardzo dużą trybunę, jednak wkoło znajdują się wysokie betonowe trybuny, a raczej pozostałości po nich ponieważ obiekt pamięta jeszcze przełom lat 70. i 80. kiedy to Arminia grała w 2 Bundeslidze, jednak jego rozmiary i klimat tamtych lat robią wrażenie. Spotkanie było bardzo wyrównane, zacięte i bardzo szybkie a poziom technicznego przygotowania zawodników zrobił na nas bardzo duże wrażenie. Mecz zakończył się także wynikiem 2:0.  Należy zaznaczyć, że oba zespoły sędziowskie wywiązały się ze swoich obowiązków, o czym świadczyć mogą chociażby dziękujące po meczu drużyny i trenerzy.

Po powrocie z meczów zwieńczyć ten dzień mogła tylko uroczysta kolacja w hotelowej restauracji. W jej trakcie złożyliśmy na ręce kolegów z Niemiec serdeczne podziękowania za ugoszczenie nas a także wymieniliśmy się upominkami. Nasz opiekun Björn Maertens podziękował nam także za przybycie i wspólny weekend. Po obfitej kolacji udaliśmy się do pobliskiego Hannoveru na przechadzkę po mieście gdzie zobaczyliśmy jak tętniąca życiem jest stolica Dolnej Saksonii. Późnym wieczorem udaliśmy się na szczyt jednego z wieżowców do Sky Baru, gdzie mogliśmy spokojnie porozmawiać i wznieść toast za wspólne miłe spotkanie. Ostatniego dnia na uroczystym śniadaniu w hotelowej restauracji mieliśmy okazję poznać sędziego Bundesligi Harm’a Osmers’a. Mogliśmy wymienić się z nim doświadczeniami a także zapytać o to jak wygląda sędziowanie na najwyższym poziomie rozgrywkowym w Niemczech. Po tym spotkaniu przyszedł czas na zrobienie pamiątkowego zdjęcia, wymeldowania się z hotelu a także długiego powrotu do domu.

Podsumowując był to pełen wrażeń wyjazd, który stanowi dla mnie bardzo cenne doświadczenie. Miałem możliwość zobaczyć jak wygląda sędziowanie na niemieckiej ziemi ”od kuchni” a także wymienić się doświadczeniami sędziowskimi i życiowymi z kolegami z Niemiec.